Mål: Redusere Norges kjøttkonsum med 30% innen 2025
I januar 2019 sa jeg opp min elskede jobb i Google for å jobbe for å få flere nordmenn til å bli vegetarentusiaster.
Foreløpige resultater:
Norges mest solgte kokebok i hele 2019. (oppdatert august 2019)
Eget TV-program på matkanalen: 2 sesonger av Hanne-Lenes vegetar, sesong 3 spilles inn i september.
En av Norges hurtigst voksende matprofiler på Instagram med gjennomsnitlig organisk vekst på rundt 1000 i måneden.
Fremover skal jeg kun jobbe for at Kjøttkonsumet i Norge skal ned (minst) 30% innen 2025. For 30 år siden – i 1989 – var kjøttkonsumet på 52,8 kg* per innbygger (*ekskludert grensehandel). (Helsedirektoratet) I 2017 var det på 76,1 kg*. Det minste vi kan klare er å komme ned igjen til nivået for 1989 noe som tilsvarer er 30 % reduksjon, og jeg skal gjøre alt jeg kan for å få fortgang på dette.
Disse tre følgende områdene vil få fokus i 2019/2020:
Vegetarkonsulent: Konsulentvirksomhet og produktutvikling for matindustrien
Foredrag og kurs: For bedrifter og aktører matindustrien
Spre matglede: Spredning av vegetarisk matglede i ulike kanaler
Vegetarkonsulent
For mer informasjon, les under eller ta kontakt på [email protected]
Flere norske og internasjonale merkevarer begynner nå å få øynene opp for vegetariske retter og produkter.
Min bakgrunn fra digital markedsføring i blant annet Google gjør at jeg kan bistå med alt fra generell digital rådgivning, til produktutvikling og spredning av nye produkter.
Jeg samarbeider kun med merkevarer som leverer på smak, og som har et bevisst forhold til og respekt for de som ønsker å leve vegetarisk eller vegansk.
Foredrag og kurs
Som ettertraktet foredragsholder i mediebransjen i mange år, er jeg vant til å formidle komplekse temaer på en enkel og underholdende måte som får frem poenget. Jeg brenner for å formidle, og har gjort storytelling til en stor del av min karriere ved å både holde foredrag, men også ha kurs i presentasjonsteknikk i flere land. Fremover vil jeg utvikle nye foredrag som skal jobbe for en eneste sak, nemlig å få nordmenn til å kutte ned på sitt kjøttkonsum.
Kurs er høyt etterspurt, og noe jeg virkelig ønsker å jobbe mer med. Jeg ser for meg å utvikle kurs for både private og bedrifter, og har en egen liten passion for å utvikle Norges kantiner til noe mer smakfullt og grønt, da jeg selv har jobbet i Google hvor kantinen er helt overlegen.
Spre matglede
Gjennom digg, ujålete og kjøttfri mat skal jeg overbevise selv den mest kjøttelskende cowboyen der ute til å spise plantebasert oftere.
Min kokebok kom ut på Gyldendal forlag i mars 2019. Den nådde umiddelbart bestselgerlistene og er nå Norges mest solgte kokebok i 2019. (Oppdatert august 2019)
Den består av over 80 oppskrifter som er gjennomtestet av over 50 norske familier, de fleste av de med et kosthold som består av både kjøtt og fisk. Kun oppskrifter som ble en suksess på deres middagsbord er med i boken, og målet er at boken skal overbevise ikke-vegetarianere om å kutte ned på kjøttkonsumet.
Digitalt vil jeg utvikle flere oppskrifter på hannelene.no og dele dette på YouTube, Facebook, SnapChat og Instagram.