4 av 10 kvinner tenker på miljøet når de handler mat. Disse ønsker MENY å nå. Sammen med Hanne-Lene, Norges ledende vegetarentusiast, skal MENY inspirere til en grønnere tallerken. Mange tegn går mot mer plantebasert. Eksempelvis har salget av bønner økt med 22 prosent de siste fem årene.
I en undersøkelse gjennomført for MENY i februar i år svarer 36 prosent av alle spurte – og 42 prosent av kvinnene – at de tenker på klima og miljø når de kjøper dagligvarer. Av disse igjen svarer 4 av 10 at de tar miljøvalg i butikken ved å kjøpe mindre kjøtt og mer fisk og grønt.
“Vi skal inspirere flere til å spise og leve mer bærekraftig og plantebasert. Hanne-Lene lager kjempegode vegetaroppskrifter og når ut til mange med sin unike inspirasjon, derfor blir samarbeidet med henne spennende,” sier Kenneth Skauge, bærekraftansvarlig i MENY.
Hanne-Lene Dahlgren er på få år blitt en sentral influenser. Hun har skrevet Norges mest solgte vegetarkokebøker og ble i 2021 kåret til både Årets influenser i kategorien bærekraft i Wixen Awards og Årets formidler i Matprisen. Samarbeidet innebærer blant annet at MENY får tilgang til mange av Hanne Lenes suksessoppskrifter.
“Målet mitt er å inspirere flere til å spise mer plantebasert. Jeg gleder meg til å nå ut til MENYs matinteresserte kunder. De er opptatt av god mat og gode råvarer. Mine oppskrifter er først og fremst kjempegode. Bonusen at de inneholder under 0,5 kg CO2-ekvivalenter per porsjon, som er i tråd med slik vi bør spise for å nå klimamålene” sier Hanne-Lene.
Unge tenker miljø i matbutikken
MENY skal inspirere flere til å spise mer plantebaserte proteinkilder, inkludert et mål om å øke salget av frukt og grønt med 8 prosent innen 2025.
“Vi har et fantastisk utvalg, og vi er gode på inspirasjon og oppskrifter når det gjelder alt fra kjøtt, sjømat, tradisjonsmat, eksotisk mat og mer trendy retter. Nå skal vi bli enda flinkere på grønn inspirasjon for å nå fleksitarianere, vegetarianere og de unge. Undersøkelsen vår viser at nær halvparten av de under 30 år tenker på miljøet når de er i matbutikken,” sier Skauge.
Eksplosjon i hummus, tofu og bønner
Mange tegn går i retning av mer plantebasert. MENY har de siste årene opplevd vekst i søk på vegetaroppskrifter på meny.no. Samtidig har salget av bønner økt med 22 prosent de fem siste årene, mens salget av hummus er mer enn tredoblet i samme periode. Tofu, en typisk kjøtterstatning laget av soyamelk, har også hatt en formidabel vekst, særlig etter at MENY økte utvalget betydelig i 2020. I 2019 solgte 6300 stk. tofu mot snaue 87 000 i 2021.
Saken er også omtalt i Dagligvarehandelen, KOM24, Matindustrien og hos MENY.