Debattinnlegg: Ikke rør barna mine, Matprat!
Dette debattinnlegget ble publisert i Aftenposten 16.3.21.
Matprat er Norges mest besøkte oppskriftsnettsted. Nå vil de nå barna våre. Hvorfor er dette problematisk? Jo fordi Matprat.no er oppskriftssiden til Opplysningskontoret for egg og kjøtt, kjøttbransjens eget reklamekontor, som er finansiert ved at vi som forbrukere kjøper nettopp disse produktene. At en del av omsetningen til varer brukes til markedsføring er selvsagt helt naturlig, det skulle bare mangle. Problemet i dette tilfellet er at det ikke er åpenbart hvem avsenderen representerer, og derfor vil jeg påstå at det er i grenseland for skjult reklame.
I en nylig publisert artikkel av Filter Nyheter vises det til et strategidokument fra Opplysningskontoret for egg og kjøtt, hvor ledelsen uttrykker tydelig bekymring for at nordmenn begynner å spise mer frukt og grønt og reduserer kjøttkonsumet.
Deres løsning er å gå etter de yngste i befolkningen
Løsningen deres på det grønne problemet? De satser hardt på å nå barna våre med mer fristende kjøttretter. Gjennom matstart.no og læreverket Matopedia har de posisjonert seg for å nå barnas matvaner tidlig, og passe på at de ikke blir tatt av grønnsakstrenden. Det er til og med egne temasider om bærekraftig matproduksjon, skrevet av Animalia, et underselskap av Nortura – med andre ord kjøttbransjen selv.
30% av landets barneskoler abonnerer på Matopedia. For å sikre at de får barnas oppmerksomhet, har matstart.no benyttet NRK Super sine programledere for å formidle sitt budskap om det de mener er bærekraftig mat (les: norsk kjøtt). Dette er grønnvasking på høyt nivå, og det er grønnvasking rettet mot barn som på ingen måte kan forventes å forstå de ulike fasettene i klima- og miljødebatten.
I Norge er det strenge regler når det gjelder reklame til barn. Hvordan kan det være akseptabelt at alt dette foregår uten at det er merket som reklame? De færreste vet at Matprat er en reklameaktør, og ordet “Opplysningskontoret” gir inntrykk av at dette er et statlig uavhengig organ uten bindinger til matbransjen.
Barn spiser allerede nok kjøtt
Barn og unge i Norge trenger ikke hjelp til å spise nok kjøtt, men å spise mer grønt. De fleste er nok enige i at det er kritisk at kun en tredjedel av 11-15 åringer spiser frukt eller grønnsaker daglig. (UiB) Vi vet at fem om dagen er et minimum, likevel er det bare 20% av oss voksne som får til det. Saken blir ikke bedre av at flere land endrer nå sine anbefalinger til både syv og åtte om dagen, så er tallene for barns kosthold enda mer katastrofale. Hvor er de voksne her?
Kostrådene er under revidering, og det er antatt at vi vil følge etter Danmark og redusere totalmengden kjøtt i rådene, ikke kun rødt kjøtt som maksgrensen på 500 gram i uken tilsier. Helsedirektoratet har på oppdrag fra regjeringen satt sammen disse rådene for å sikre god helse til befolkningen. På bakgrunn av det burde man kunne forvente at det er nettopp disse kostrådene som ligger til grunn for opplæring rundt mat i skolen, og ikke kjøttbransjens økonomiske interesser.
Barn i vekst fortjener at vi voksne gir de så god informasjon om kosthold som mulig, da blir det skivebom når kjøttbransjen ved hjelp av barne-TV profiler og skjult reklame får fritt spillerom til å sette agendaen. Her har man satt bukken til å passe på havresekken, eller i dette tilfellet kjøttbransjen til å passe på barnas kosthold.
Likte du denne oppskriften?
Gi den gjerne en vurdering så sprer vi vegetarentusiasme sammen:)