fbpx

HALV pris på alle bestselgerne nå! Fri frakt over 500kr.

Gratulerer!

Du har meldt deg inn i den vegetariske entusiastklubben.

Vilkår for bruk

INNLEDNING Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.2. PARTENE Selger er Entusiast AS , Risengbakken 8, 3413 Lier, [email protected], 90814495 og betegnes i det følgende som selger/selgeren.Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.3. PRIS OG BETALING Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter, frakt og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.4. AVTALEINNGÅELSE OG LEVERING Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.8. ANGRERETT Varen er unntatt angrerettloven ved paragraf 17.3 “Digitalt innhold som ikke leveres på fysisk medium”.9. FORSINKELSE, MANGEL PÅ VAREN OG MANGLENDE LEVERING Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, eller varen er mangelfull og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).13. PERSONOPPLYSNINGER Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selger, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle14. KONFLIKTLØSNING Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: https://ec.europa.eu/odr.

Ok, skjønner det

Personvernerklæring

1. KONTAKTINFORMASJON TIL ENTUSIAST AS Entusiast AS er behandlingsansvarlig for håndtering av dine personopplysninger. Har du spørsmål om behandlingen eller ønsker å komme i kontakt med oss for å utøve dine rettigheter, finner du kontaktinformasjonen vår nedenfor:Entusiast ASRisengbakken 83413 Lier, NorgeOrganisasjonsnummer: 925986630Epost: [email protected]. SENTRALE BEGREPER Personopplysninger er informasjon som alene eller sammen med andre opplysninger kan brukes til å identifisere, lokalisere eller kontakte en person. Eksempler på personopplysninger er navn, telefonnummer og IP-adresse.Behandling av personopplysninger innebærer alle former for håndtering av personopplysninger som: innsamling, analyse, registrering og lagring.Behandlingsansvarlig er den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke opplysninger som anmodes. Det er behandlingsansvarlig som er ansvarlig for at håndteringen av dine personopplysninger skjer ut i fra den gjeldende personopplysningsloven.3. ENTUSIAST AS ER BEHANDLINGSANSVARLIG Entusiast AS er behandlingsansvarlig for håndteringen av dine personopplysninger.4. HVA SLAGS INFORMASJON ER DET VI SAMLER INN? Når du registrerer deg via et skjema eller bestiller et digitalt hefter, kan du bli bedt om å gi fra deg informasjon. Avhengig av situasjonen kan vi muligens be om følgende personopplysninger:Navn Adresse E-postadresse Telefonnummer Hvilken virksomhet du jobber for Betalingsinformasjon: Betaling med Vipps blir gjort gjennom mobilnummer og verifisering av mobilbank ID.5. PARAGRAF 6F SOM ALTERNATIV TIL VALGT SAMTYKKE VIA NETTSIDE. SAMTYKKE KAN TREKKES. Vi tar utgangspunkt i legitimt samtykke utifra Paragraf 6f i personvernloven. Hvis du har inngått et kundeforhold med oss tidligere, eller du er en ny kunde vil dette være en legitim grunn til å sende deg informasjon. Dette sidestilles med et samtykke i henhold til markedsføringsloven slik loven har vært i Norge i mange år. Du kan når som helst trekke dette samtykket om at vi skal behandle dine personopplysninger. Trekker du tilbake samtykket, vil vi ta bort de opplysningene vi har om deg. Merk at sletting av informasjonen hos oss kan påvirke leveransen av informasjon innenfor rammen for kunderelasjonen, samt påvirke pågående dialoger6. INFORMASJON FRA ANDRE KILDER Når du samtykker til at vi behandler dine personopplysninger godkjenner du også at vi kan registrere andre opplysninger om deg som du har gitt oss ved en tidligere anledning. Basert på offentlig tilgjengelig informasjon kan vi også supplere dine registrerte opplysninger med bransje og ytterligere kontaktinformasjon. Hvis du er kunde hos oss kan vi også tilføye ytterligere kontaktinformasjon til dine opplysninger, som du har registrert hos oss via f.eks. telefon til kundeservice. Opplysninger som er nødvendige for de tjenester du skal bruke vil også bli lagret.7. FORMÅLET MED BEHANDLINGEN AV PERSONOPPLYSNINGENE Informasjonen som du gir fra deg brukes til følgende formål:Salg- og markedsføringsaktiviteter i form av direkte e-post eller telefonkontakt Kundebehandling og informasjon om våre produkter For å få statistikk og opplysninger om brukeratferd for å forbedre både hjemmesiden og selve brukeropplevelsen Slik at vi kan gi deg en mer personlig opplevelse og levere produkter og annet innhold som interesserer deg Vi ber om dine personopplysninger for å:Svare på forespørsler Sende ønsket materiale, eller på andre måter kunne oppfylle våre forpliktelser mot at du sender inn dine opplysninger Opprette og opprettholde en salgsdialog Sende informasjon som kan være av interesse for deg Legge deg til i e-post-liste for nyheter og annet innhold som du selv har valgt å motta 8. SAMTYKKE TIL E-POSTKORRESPONDANSE Når du samtykker til at vi behandler dine personopplysninger i overensstemmelse med de overnevnte formål, samtykker du til følgende:Vi behandler dine personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen Vi kan sende deg direkte markedsføring via e-post om våre produkter Vi kan kontakte deg via e-post eller telefon Abonnering på nyhetsbrev via epost du selv har valgt å motta. Du kan takke nei til ytterligere e-poster ved å følge linken som befinner seg nederst i våre e-poster, eller ved å kontakte oss direkte. 9. HVOR LENGE LAGRES OPPLYSNINGENE? Vi behandler personopplysningene bare så lenge det tar å oppfylle hensikten med deres innsamling, deretter sletter vi informasjonen.Har du en aktiv dialog med oss tar vi vare på opplysningene dine i 2 år fra den siste kontakten; deretter fjerner vi opplysningene vi har om deg. En aktiv dialog defineres som at du har registrert en brukerprofil, interaksjon via telefon/epost eller har kjøpt et produkt av oss i løpet av de siste 2 årene.Har du samtykket til behandling av dine personopplysninger i forbindelse med at du takket ja til regelmessig e-poster, fortsetter vi å behandle dine personopplysninger til du avslutter ditt abonnement. Deretter lagrer vi dine personopplysninger i 2 år før vi sletter informasjonen.10. HVEM KAN INFORMASJONEN DELES MED? Oppgitte opplysninger vil være tilgjengelige for et begrenset antall personer i virksomheten, som enten jobber i markedsavdelingen, kundesupport eller salg.11. INFORMASJONSDELING MED TREDJEPART Vi selger ikke dine personopplysninger til tredjepart. Hvis det er en pågående salg- eller kundedialog mellom deg, oss og noen av våre samarbeidspartnere, deler vi informasjon som:Navn E-postadresse Telefonnummer Hvilken virksomhet du jobber for Hvis vi har registrert dine opplysninger i forbindelse med en begivenhet som utføres sammen med en ekstern part, kan vi overføre samme kategorier av personopplysninger som angitt ovenfor, samt eventuelle svar på ytterligere skjema- eller utdypende spørsmål.12. HVOR OPPBEVARES OPPLYSNINGENE? Opplysningene oppbevares av Entusiast AS i kundesystemet vårt. Har vi dette: Vi har databehandler avtale med ???? som så igjen har avtale med sine underleverandører.13. DINE RETTIGHETER IFORHOLD TIL INNSYN , SLETTING OG EVENTUELT FLYTTING Du har rett til å få informasjon om hvilke opplysninger vi har om deg. Du kan også kreve at vi retter opp i feilaktige opplysninger eller sletter informasjonen din. .Ønsker du å trekke tilbake ditt samtykke eller kreve å få oversikt over opplysninger, rettelse eller sletting, kontakter du oss på e-postadressen vi har angitt under avsnittet for kontaktinformasjon. For å motta slik info må du sende en elektronisk kopi av forespørselen på et signert dokument. Ønsker du å flytte informasjon kan vi også hjelpe deg med det14. ANDRE FORMÅL Derson vi skal bruke personopplysningene til et annet formål enn det de ble samlet inn for inntrer informasjonsplikten på nytt og vi må da opplyse hva det nye formålet er og gi deler av informasjonen overnfor på nytt.15. INFORMASJONSKAPSLER Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin når du laster ned en nettside.Lagring av opplysninger og behandling av disse opplysningene er ikke tillatt med mindre bruker både har blitt informert om og har gitt sitt samtykke til behandlingen. Brukeren skal få vite om og godkjenne hvilke opplysninger som behandles, hva formålet med behandlingen er og hvem som behandler opplysningene,Vi bruker kun informasjonskapsler for å gi deg en bedre brukeropplevelse på våre sider slik at du slipper å fylle inn felt på nytt hver gang du er på våre sider.16. E-POST OG TELEFON Vi benytter e-post og telefon som en del av det daglige arbeidet. Relevante opplysninger som fremkommer av telefonsamtaler og e-postutveksling som skjer som en del av kundebehandlingen registreres i kundesystemet.Våre medarbeidere benytter i tillegg e-post i alminnelig dialog med interne og eksterne kontakter. Den enkelte er ansvarlig for å slette meldinger som ikke lenger er aktuelle, og minst hvert år gjennomgå og slette unødvendig innhold i e-postkassen. Ved fratreden slettes e-postkontoene, men enkelte relevante e-poster vil normalt bli overført til kollegaer.Sensitive personopplysninger skal ikke sendes med e-post.Vi gjør deg oppmerksom på at vanlig e-post er ukryptert. Vi oppfordrer deg derfor ikke til å sende taushetsbelagte, sensitive eller andre fortrolige opplysninger via e-post.

Ok, skjønner det

Superdigge skolebrød uten melk og egg

Til oppskriften

Er det noe bakst jeg virkelig elsker, er det skolebrød. Jeg tror det er barndomsminnene som gjør dette til min ultimate snack og selvfølgelig alltid med mest mulig gult i midten.

Det eneste stedet jeg har fått tak i et vegansk skolebrød som smaker som det skal, er hos Soho Urban Eatery. Siden det er så kule folk som jobber der, har de delt oppskriften med meg (og dere) i En skikkelig digg kokebok 2, og nå også her.

Dette er virkelig plantebasert bakst på sitt beste. Testfamiliene fra boken var veldig begeistret, så disse må du prøve!

Superdigge skolebrød uten melk og egg

Er det noe bakst jeg virkelig elsker, er det skolebrød. Jeg tror det er barndomsminnene som gjør dette til min ultimate snack, og mplet var alltid mest mulig gult u midten.
Det eneste stedet jeg har fått tak i et vegansk skolebrød som smaker som det skal, er hos Soho Urban Eatery. Siden det er så kule folk som jobbe der der, har de delt oppskriften med meg (og dere) i En skikkelig digg kokebok 2, og nå også her.
4.47 from 13 votes
Skrive ut Rate
Total tid: 3 timer
Oppskrift av: Hanne-Lene
Antall porsjoner: 20 boller
Legg i handlelisten

Ingredienser

Deig

  • 5 dl kaldt vann
  • 220 g sukker
  • 1 ts salt
  • 1 ts kardeomme
  • 1 kg mel
  • 40 g fersk gjær eller 1 pose tørrgjær
  • 1,2 dl olje eller 150g vegansk smør, i terninger

Vaniljekrem

  • 2 1/2 dl mandel eller soyamelk
  • 2 1/2 dl vispbar havrefløte
  • 1/4 ts vaniljepulver eller 2 ts vaniljesukker
  • 45 g maisenna
  • 100 g melis
  • en veldig liten klype salt
  • liten klype malt gurkemeie

Annet

  • melis og kokosmasse

Fremgangsmåte

  • Ha vann, sukker, salt og kardeomme i en kjøkkenmaskin. Tilsett mel og gjær, og kjør maskinen i 2 minutter på middels hastighet.
  • Tilsett olje eller vegansk smør i terninger litt og litt mens deigen eltes. Øk farten gradvis til deigen er elastisk og fin. Eltetiden er avhengig av styrken på maskinen, men elt i minst 10 minutter.
  • Når deigen er ferdig, dekker du bollen med et kjøkkenhåndkle og setter den til heving på et lunt, men ikke for varmt sted. La den stå til den har dobbel størrelse, cirka 45 minutter.
  • Dryss mel på kjøkkenbenken, og ha deigen over på benken. Elt den i noen minutter til den føles fast og smidig.
  • Del deigen i fire emner, og del deretter hvert emne i fem slik at du får 20 deler. Trill ut emnene til like store boller, og legg dem på to bakepapirkledde stekebrett.
  • Etterhev i cirka 40 minutter med et kjøkkenhåndkle over. Det bør ikke komme luft inn på sidene, så dekk godt til.
  • Forvarm ovnen til 175 grader, over- og undervarme.
  • Lag vaniljekrem: Ha mandelmelk, havrefløte og vanilje i en kjele. Ha maisenna, melis, salt og gurkemeie i en annen kjele. Varm opp melk på middels til lav varme, og hell deretter over i kjelen med maisennaen. Rør godt sammen slik at det ikke er klumper i blandingen. La det koke opp under omrøring, til det tykner. Sett til avkjøling.
  • Når bollene er ferdighevet: Lag en grop i midten av bollene med fingrene, og fyll med vaniljekrem. Du trenger ikke pensle bollene, siden de skal pyntes med melis og kokos. Stek dem midt i ovnen i 12–14 minutter. Følg med de siste minuttene, for ingen ovn er lik.
  • La bollene avkjøles helt før du pynter dem med melis og kokosmasse.
Spre matgleden, legg igjen stjerner basert på hva du synes!Laget du oppskriften? Legg igjen stjerner så flere kan vite om den er anbefalt:)! Følg her for mer inspirasjon: Instagram @hannelenedahlgren
Sikre deg mine bestselgende bøker her! Bestill nå!!

Næringsinnhold er alltid veiledende og avhenger av mange faktorer som hvilke merkevarer du bruker, størrelse på produkter og lignende. Der det er tvil er det lagt inn det mest vanlige produktet og vekt for en råvare i snitt.

Likte du denne oppskriften?

Gi den gjerne en vurdering så sprer vi vegetarentusiasme sammen:)

4.47 from 13 votes (13 ratings without comment)

Recipe Rating




Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Kommentarer

  • Hvilket smør anbefaler du? Jeg føler ghee bare sklir ut av mat (typ kaker) jeg har brukt det i. Ikke prøvd i bakst… Eller tenker du berit sitt smøremyk?😊 setter pris på svar💕

  • Disse ser veldig gode ut og vil bake de til bursdag i helgen. Men da lurer jeg på,kan de bakes noen dager før og fryses?

  • Digget du denne? Sjekk disse godsakene...

    (2)

    Smuldrepai i fem varianter

    (7)

    Silkemyk ostekake - uten melk

    (10)

    Frisk sellerirotsuppe med restaurantkvalitet - fra En skikkelig digg kokebok 3

    (4)

    Gulrotvafler fra En skikkelig digg kokebok 3

    Har du opplevd en "thinkwasher`?
    🤯 Thinkwashing er kanskje vår tids skumleste trend. I alt virrvarret av informasjon som finnes der ute kan vi bli helt handlingslammet over å gjøre noe som helst.

    🤡 Noen (spesielt politikere) gjør det helt bevisst. De vet hvilke argumenter som kommer og forbereder avledningsmanøver for at du og jeg ikke skal skjønne at de egentlig bare snakket vekk en viktig løsning. De overkompliserer spørsmålet ved å snakke om helt andre ting enn rotproblemet og hva vi kan gjøre for å starte reisen mot en løsning.

    🙅‍♀️ En som thinkwasher overbeviser deg om at:
    🤯 Joda, solceller *kunne* vært en god idé om ikke det påvirket [sett inn grunn du ikke kan argumentere mot fordi det virker for komplisert, som avfall fra produksjon, gruvedrift etc]
    🤯 Hvis vi ikke spiser rødt kjøtt i mengder så gror Norge igjen. Det er dårlig for biomangfold. (Vel vitende om at Norge gror MER igjen nå med skyhøyt konsum.)
    🤯 Det er ikke noe poeng å resirkulere plast, det krever mer energi for å lage noe nytt. (Når det helt enkelt ikke er sant, men en gammel myte personen ikke har faktasjekket på lenge, men synes er enkelt å slippe resirkulere.
    🚗 Elbil er en klimaversting pga batteriet! (Når dette er motbevist mange ganger)
    😶‍🌫️ Eller den jeg opplever mye: Kostrådene er ikke gode nok, de holder seg jo ikke oppdaterte mer enn hvert tiende år, og tar ikke action på ny forskning. (Det høres jo rett ut, ikke sant? Og hvis man sjekker det, så står det jo at det er lenge mellom nye råd. Så det er lett å "la seg lure". Sannheten er at all kostholdsforskning av en gitt kvalitet blir gjennomgått kontinuerlig av helsemyndighetene og hvis det virkelig var noe nytt som var *god nok evidens for* så hadde de oppdatert rådene før den originale planen.)

    👭👬 I det store og det hele gjør vi alle dette innimellom, vi snakker bort ting med argumenter mottakeren ikke har forutsetninger for å skjønne at bare er en avledningsmanøver.

    🧨Men følg litt med, spesielt i egne argumenter. For oftest gjør vi dette mest for å slippe kognitiv dissonans og kunne fortsette gjøre noe eller *slippe* å gjøre noe, som vi egentlig kanskje burde ta tak i.
    ...

    570 21

    Hvor mange feil finner du? ...

    844 21

    Det er dette som er feil med norsk landbruk, og det er ikke bøndene sin feil, det er systemet.

    Ofte fremstilles norsk landbruk som ekstremt idyllisk med beitende kuer på en grønn eng, høner på tunet som spiser korn og lekende griser i solskinn.
    Det er en helt feil fremstilling av hvordan animalsk produksjon foregår her i landet.

    Det er faktisk slik at kun 2-3% av alle dyrene som vi spiser som i det hele tatt får se solen i løpet av sitt liv. Altså er minst 97% av det du kjøper på butikken fra dyr som ikke har levd i nærheten av et "naturlig" liv og som er frarøvet muligheten til å puste frisk luft i åpne uteområder.

    Vi spiser nemlig omtrent:
    📊 72 millioner dyr i Norge hvert år
    🐄 300.000 er storfe 0.4%
    🐑 1,2 millioner er lam/sau 1,7%
    🐖 1,6 millioner er svin, 2,2%
    🐤...og hele 69 millioner(!) er kylling/fjørfe, 96%
    (Kilde: SSB 2020, tabell 05538)

    Verken kylling eller svin har beitekrav og er nesten utelukkende vokst opp innendørs under ekstremt trange forhold. (Under 1% av svin får gå ut, kylling er nesten 0%)

    En gris har på 100 kg har krav på under ÉN kvadratmeter og kan leve hele livet på betonggulv uten frisk luft.

    Men kuene får vel være ute?
    Vel, de er på beite mellom 8-16 uker i året, altså av 52 uker. (NIBIO) Det betyr at dyrene du ser bilde av i reklamene for landbruket, de er på ferie. (!)
    Okser har også egentlig beitekrav, men fordi det er så mange unntak så er de i de aller fleste tilfellene inne hele livet. Det blir for dyrt å ha på beite, så da lar man heller være.

    😬 Poenget er:
    Det er noe RIV RUSKENDE galt med landbrukets regler. Dette handler ikke om at bøndene ikke vil dyra sine godt, det vil de fleste. Men det handler om at vi har lagt opp til at vi skal ha billig kjøtt, og da må man spare inn der man kan og produsere effektivt.

    ❗Og hva skjer da?
    Jo da holder man 98% av alle dyrene innendørs, hele sitt liv og gir de så mye mat som mulig med minst mulig bevegelse så de blir "feite" og klare fortest mulig, og billigst mulig.

    Og det, det synes i alle fall jeg at er helt feil.

    Synes du også? Ble du overrasket?
    Hjelp til å spre denne kunnskapen ved å like, dele, kommentere og snakke om dette med folka i ditt liv❤️
    ...

    2408 92

    👩‍🍳 Tenker du på dette på restaurant? At du blir påvirket av beskrivelser?

    In short: Vegetar er ikke en smak...!

    ⛔ Det slår nesten ikke feil. Gå på hvilken som helst restaurant i Norge, og du finner deilige beskrivelser av maten som er stikk i strid med det vi bør spise mer av, og elendige beskrivelser av maten vi burde velge for egen helse, klima og miljø.

    For eksempel ordet "Vegetarburger".
    ❓Hva er det egentlig?
    ❓Hva smaker det?
    ❓Hvilken ingrediens(er) er brukt?

    😭 Vegetarburger er like dumt som å skrive:
    🍗 Kjøttsalat - i stedet for cæsarsalat med kylling og fetakrem
    🥛Fløtesuppe - i stedet for kremet blomkålsuppe med chilikrutonger
    🍅 Grønnsakspasta - i stedet for tagliatelle med soltørket tomat, marinert squash, parmesansaus og pestobrød

    🍔 Vegetarburger beskriver *ingenting* annet enn at kjøtt *ikke* er tilstede. Det vil *kun* friste de som har et standpunkt om å ikke spise kjøtt, og vil absolutt IKKE føre til at restauranten selger mer grønn mat.

    Så neste gang du er på restaurant og leser menyen: se litt ekstra etter og spør servitøren om det er retter som blir "undersolgt". Spør hva de inneholder, hva de smaker og hvis du er som meg: Spør hvorfor de ikke er bedre beskrevet🤷‍♀️

    Har du lagt merke til det på menyene?
    Eller kommer du til å gjøre det nå?

    Ps: Det er forøvrig mye billigere for restauranten å lage mat av grønnsaker, så det er win win om de klarer å skape OG selge inn skikkelig digge grønne(re) retter.

    Ps2: er forøvrig veldig lei av burgeralternativet som sjeldent er en høydare, og sjeldent er lagt sjelen i fra kjøkkenet, så finn gjerne på noe annet takk:)
    ...

    763 47