fbpx

Salg på Norges mest solgte grønne kokebøker her!

Gratulerer!

Du har meldt deg inn i den vegetariske entusiastklubben.

Vilkår for bruk

INNLEDNING Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.2. PARTENE Selger er Entusiast AS , Risengbakken 8, 3413 Lier, [email protected], 90814495 og betegnes i det følgende som selger/selgeren.Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.3. PRIS OG BETALING Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter, frakt og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.4. AVTALEINNGÅELSE OG LEVERING Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.8. ANGRERETT Varen er unntatt angrerettloven ved paragraf 17.3 “Digitalt innhold som ikke leveres på fysisk medium”.9. FORSINKELSE, MANGEL PÅ VAREN OG MANGLENDE LEVERING Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, eller varen er mangelfull og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).13. PERSONOPPLYSNINGER Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selger, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle14. KONFLIKTLØSNING Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: https://ec.europa.eu/odr.

Ok, skjønner det

Personvernerklæring

1. KONTAKTINFORMASJON TIL ENTUSIAST AS Entusiast AS er behandlingsansvarlig for håndtering av dine personopplysninger. Har du spørsmål om behandlingen eller ønsker å komme i kontakt med oss for å utøve dine rettigheter, finner du kontaktinformasjonen vår nedenfor:Entusiast ASRisengbakken 83413 Lier, NorgeOrganisasjonsnummer: 925986630Epost: [email protected]. SENTRALE BEGREPER Personopplysninger er informasjon som alene eller sammen med andre opplysninger kan brukes til å identifisere, lokalisere eller kontakte en person. Eksempler på personopplysninger er navn, telefonnummer og IP-adresse.Behandling av personopplysninger innebærer alle former for håndtering av personopplysninger som: innsamling, analyse, registrering og lagring.Behandlingsansvarlig er den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke opplysninger som anmodes. Det er behandlingsansvarlig som er ansvarlig for at håndteringen av dine personopplysninger skjer ut i fra den gjeldende personopplysningsloven.3. ENTUSIAST AS ER BEHANDLINGSANSVARLIG Entusiast AS er behandlingsansvarlig for håndteringen av dine personopplysninger.4. HVA SLAGS INFORMASJON ER DET VI SAMLER INN? Når du registrerer deg via et skjema eller bestiller et digitalt hefter, kan du bli bedt om å gi fra deg informasjon. Avhengig av situasjonen kan vi muligens be om følgende personopplysninger:Navn Adresse E-postadresse Telefonnummer Hvilken virksomhet du jobber for Betalingsinformasjon: Betaling med Vipps blir gjort gjennom mobilnummer og verifisering av mobilbank ID.5. PARAGRAF 6F SOM ALTERNATIV TIL VALGT SAMTYKKE VIA NETTSIDE. SAMTYKKE KAN TREKKES. Vi tar utgangspunkt i legitimt samtykke utifra Paragraf 6f i personvernloven. Hvis du har inngått et kundeforhold med oss tidligere, eller du er en ny kunde vil dette være en legitim grunn til å sende deg informasjon. Dette sidestilles med et samtykke i henhold til markedsføringsloven slik loven har vært i Norge i mange år. Du kan når som helst trekke dette samtykket om at vi skal behandle dine personopplysninger. Trekker du tilbake samtykket, vil vi ta bort de opplysningene vi har om deg. Merk at sletting av informasjonen hos oss kan påvirke leveransen av informasjon innenfor rammen for kunderelasjonen, samt påvirke pågående dialoger6. INFORMASJON FRA ANDRE KILDER Når du samtykker til at vi behandler dine personopplysninger godkjenner du også at vi kan registrere andre opplysninger om deg som du har gitt oss ved en tidligere anledning. Basert på offentlig tilgjengelig informasjon kan vi også supplere dine registrerte opplysninger med bransje og ytterligere kontaktinformasjon. Hvis du er kunde hos oss kan vi også tilføye ytterligere kontaktinformasjon til dine opplysninger, som du har registrert hos oss via f.eks. telefon til kundeservice. Opplysninger som er nødvendige for de tjenester du skal bruke vil også bli lagret.7. FORMÅLET MED BEHANDLINGEN AV PERSONOPPLYSNINGENE Informasjonen som du gir fra deg brukes til følgende formål:Salg- og markedsføringsaktiviteter i form av direkte e-post eller telefonkontakt Kundebehandling og informasjon om våre produkter For å få statistikk og opplysninger om brukeratferd for å forbedre både hjemmesiden og selve brukeropplevelsen Slik at vi kan gi deg en mer personlig opplevelse og levere produkter og annet innhold som interesserer deg Vi ber om dine personopplysninger for å:Svare på forespørsler Sende ønsket materiale, eller på andre måter kunne oppfylle våre forpliktelser mot at du sender inn dine opplysninger Opprette og opprettholde en salgsdialog Sende informasjon som kan være av interesse for deg Legge deg til i e-post-liste for nyheter og annet innhold som du selv har valgt å motta 8. SAMTYKKE TIL E-POSTKORRESPONDANSE Når du samtykker til at vi behandler dine personopplysninger i overensstemmelse med de overnevnte formål, samtykker du til følgende:Vi behandler dine personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen Vi kan sende deg direkte markedsføring via e-post om våre produkter Vi kan kontakte deg via e-post eller telefon Abonnering på nyhetsbrev via epost du selv har valgt å motta. Du kan takke nei til ytterligere e-poster ved å følge linken som befinner seg nederst i våre e-poster, eller ved å kontakte oss direkte. 9. HVOR LENGE LAGRES OPPLYSNINGENE? Vi behandler personopplysningene bare så lenge det tar å oppfylle hensikten med deres innsamling, deretter sletter vi informasjonen.Har du en aktiv dialog med oss tar vi vare på opplysningene dine i 2 år fra den siste kontakten; deretter fjerner vi opplysningene vi har om deg. En aktiv dialog defineres som at du har registrert en brukerprofil, interaksjon via telefon/epost eller har kjøpt et produkt av oss i løpet av de siste 2 årene.Har du samtykket til behandling av dine personopplysninger i forbindelse med at du takket ja til regelmessig e-poster, fortsetter vi å behandle dine personopplysninger til du avslutter ditt abonnement. Deretter lagrer vi dine personopplysninger i 2 år før vi sletter informasjonen.10. HVEM KAN INFORMASJONEN DELES MED? Oppgitte opplysninger vil være tilgjengelige for et begrenset antall personer i virksomheten, som enten jobber i markedsavdelingen, kundesupport eller salg.11. INFORMASJONSDELING MED TREDJEPART Vi selger ikke dine personopplysninger til tredjepart. Hvis det er en pågående salg- eller kundedialog mellom deg, oss og noen av våre samarbeidspartnere, deler vi informasjon som:Navn E-postadresse Telefonnummer Hvilken virksomhet du jobber for Hvis vi har registrert dine opplysninger i forbindelse med en begivenhet som utføres sammen med en ekstern part, kan vi overføre samme kategorier av personopplysninger som angitt ovenfor, samt eventuelle svar på ytterligere skjema- eller utdypende spørsmål.12. HVOR OPPBEVARES OPPLYSNINGENE? Opplysningene oppbevares av Entusiast AS i kundesystemet vårt. Har vi dette: Vi har databehandler avtale med ???? som så igjen har avtale med sine underleverandører.13. DINE RETTIGHETER IFORHOLD TIL INNSYN , SLETTING OG EVENTUELT FLYTTING Du har rett til å få informasjon om hvilke opplysninger vi har om deg. Du kan også kreve at vi retter opp i feilaktige opplysninger eller sletter informasjonen din. .Ønsker du å trekke tilbake ditt samtykke eller kreve å få oversikt over opplysninger, rettelse eller sletting, kontakter du oss på e-postadressen vi har angitt under avsnittet for kontaktinformasjon. For å motta slik info må du sende en elektronisk kopi av forespørselen på et signert dokument. Ønsker du å flytte informasjon kan vi også hjelpe deg med det14. ANDRE FORMÅL Derson vi skal bruke personopplysningene til et annet formål enn det de ble samlet inn for inntrer informasjonsplikten på nytt og vi må da opplyse hva det nye formålet er og gi deler av informasjonen overnfor på nytt.15. INFORMASJONSKAPSLER Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin når du laster ned en nettside.Lagring av opplysninger og behandling av disse opplysningene er ikke tillatt med mindre bruker både har blitt informert om og har gitt sitt samtykke til behandlingen. Brukeren skal få vite om og godkjenne hvilke opplysninger som behandles, hva formålet med behandlingen er og hvem som behandler opplysningene,Vi bruker kun informasjonskapsler for å gi deg en bedre brukeropplevelse på våre sider slik at du slipper å fylle inn felt på nytt hver gang du er på våre sider.16. E-POST OG TELEFON Vi benytter e-post og telefon som en del av det daglige arbeidet. Relevante opplysninger som fremkommer av telefonsamtaler og e-postutveksling som skjer som en del av kundebehandlingen registreres i kundesystemet.Våre medarbeidere benytter i tillegg e-post i alminnelig dialog med interne og eksterne kontakter. Den enkelte er ansvarlig for å slette meldinger som ikke lenger er aktuelle, og minst hvert år gjennomgå og slette unødvendig innhold i e-postkassen. Ved fratreden slettes e-postkontoene, men enkelte relevante e-poster vil normalt bli overført til kollegaer.Sensitive personopplysninger skal ikke sendes med e-post.Vi gjør deg oppmerksom på at vanlig e-post er ukryptert. Vi oppfordrer deg derfor ikke til å sende taushetsbelagte, sensitive eller andre fortrolige opplysninger via e-post.

Ok, skjønner det

Klimautslipp og mat – Alle retter i En skikkelig digg kokebok 2 har et lavt klimaavtrykk

Klima og mat er et stort tema, og helt ærlig synes jeg det er litt vrient å snakke om. Tross alt jobber jeg for å spre matglede, og ordet klima får vel ikke i gang matlysten hos noen av oss.

Se intervju fra Kveldsnytt lenger ned i artikkelen.

Likevel er det et viktig tema. Så da jeg skulle lage en ny kokebok, var det viktig for meg å kunne formidle klimakunnskap, og ikke minst klimavennlig matglede. Jeg fikk med meg Bob van Oort fra CICERO – norsk senter for klimakunnskap på å skrive et kapittel som skulle forklare det viktigste om emnet. Målet var å besvare noen av de spørsmålene jeg oftest får om matproduksjon og utslipp – uten at det skulle bli en klimabok. All forskning som refereres i boken er selvsagt internasjonalt anerkjent, og studien vi bruker mest er verdens største på klimautslipp og matproduksjon. I tillegg har Bob van Oort inkludert egen lokal forskning om klimautslipp i Norge.

Slik ser deler av klimakapittelet ut i En skikkelig digg kokebok 2.

Alle retter har et lavt klimaavtrykk

I tillegg til kapittelet om klima og mat, har jeg fått et selskap til å beregne klimaavtrykket til alle rettene i boken. Det er selskapet Klimato.se som står bak, og de bruker den internasjonale standarden til RISE for å beregne hver ingrediens til Norge. Det betyr at om jeg bruker sitron i en rett, så har Klimato statistikk på hvor de fleste sitroner i Norge er dyrket, og deretter bruker de databasen til RISE for å se hvor mye klimaavtrykk sitronen bruker i produksjon og utslippet på vanlig frakt til Norge.

Alle rettene i boken har under 0,5 kg co2e (co2-ekvivalenter) per porsjon, det tilsvarer i følge WWF et lavt utslipp. Til sammenligning har en 200 g biff av storfe, pluss pommes frittes omlag 6 kg co2e per porsjon.

Vinnerlasagne fra En skikkelig digg kokebok 2 har et klimaavtrykk på 0,4 kg per porsjon, omtrent 10 ganger så lavt som en lasagne med rødt kjøtt og ost.

Smaker klimavennlig mat godt?

For meg er det viktig å inspirere leserne til å finne nye matfavoritter som har minst mulig påvirkning på klimaet vårt, uten at det går på bekostning av smak. Derfor har jeg hatt 300 testfamilier med meg da jeg utviklet oppskriftene i En skikkelig digg kokebok 2, og ingen rett uten toppkarakter fikk være med i boken. Så klimavennlig mat kan absolutt smake kjempegodt.

Her er alle rettene klimabergenet, detaljer ser du i boken.

Er det ikke viktigst å spise kortreist?

I forhold til klimautslipp så er ikke kortreist det viktigste, selv om det virker litt merkelig. Vi har jo hørt i mange år om den forferdelige transporten, og hvor mye utslipp den industrien har.

Men transport av mat (til Europa i snitt) står bare for omtrent 6% av matens totale avtrykk. (Our world in data) Selv avokado, som mange tror har et stort avtrykk, har et 41 ganger lavere avtrykk enn storfekjøtt fra nabogården, og transporten fra Brasil står bare for 8 % av dens totale avtrykk.

Det er mange andre grunner til å spise kortreist, både arbeidsplasser, miljøhensyn og ikke minst muligheten til så fersk mat som mulig. Selv bor jeg i en landbrukskommune, og jeg kjøper selvsagt heller Blomkål fra Lier enn Blomkål fra Sri Lanka. Likevel er det altså bedre for klima å kjøpe linser dyrket i Sør-Amerika enn storfe fra Sogn. Mer om dette kan du selvsagt lese i boken min som du får kjøpt her, men du kan også finne mye om dette på f.eks Faktisk.no.

Så vil jeg bare nevne at jeg kjøper norsk når jeg kan, så jeg bruker f.eks nesten utelukkende quinoa dyrket i Norge, og skulle gjerne kjøpt norske linser. Poenget er at vi må få opp satsningen på disse råvarene i Norge, for uten et marked vil ingen forsøke å dyrke det her. I Sverige får man kjøpt svenske linser, jeg står først i køen når noen klarer det i Norge.

Oversikt over klimaavtrykket til matvarers reise fra jord til bord

Denne oversikten fra World in Data belyser noe av det samme jeg beskriver i boken og i teksten over.

Kilde: https://ourworldindata.org/food-choice-vs-eating-local
Kveldsnytt på NRK 29.11.20: https://tv.nrk.no/serie/kveldsnytt/202011/NNFA23112920/avspiller#t=6m2s

Likte du denne oppskriften?

Gi den gjerne en vurdering så sprer vi vegetarentusiasme sammen:)

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Digget du denne? Sjekk disse godsakene...

(2)

One pot restefest

(4)

Gazpacho

(3)

Blomkålceviche - sommerens fresheste rett

(16)

Drømmesalat

Favorittpaien min tar kun fem minutter pluss ovn! Denne MÅ du lagre og lage🤩

Ok.. jeg vet at det ikke er ripssesong, men jeg har i fryseren fra i fjor, og det har sikkert mange andre også!⁠

🤩Dette er virkelig min (og min yngste sønn og faktisk min nabo) sin favorittpai! Syrlig, søt, frisk og knasende, og har du rensede bær i fryseren går den inn i ovnen på fem minutter! ⁠

Laget den nettopp i baby showeren til @ingridviklysne og @andreasfeet og som alltid er det mange som ber om oppskriften og forsyner seg flere ganger👌

Publisert med FEM forskjellige fyll i En skikkelig digg kokebok 3 og her får du den:

Du trenger:
5-600 g rips ⁠
2 ss maisstivelse⁠
150 g smør⁠
2 dl store havregryn⁠
2 dl kokosmasse⁠
1½ dl sukker⁠
1 neve hakkede mandler (valgfritt)⁠
1 klype salt⁠

Forslag til tilbehør⁠
vaniljesaus el. vaniljeis⁠
tykk yoghurt/kesam/ cottage cheese⁠
frisk mynte⁠

1. Forvarm ovnen; 200 ℃, over- og undervarme.⁠
2. Dersom du bruker et fast smør, del smøret i terninger og la ligge ute til du har målt opp resten. Om du bruker et mykt (ikke rennende)plantebasert smør, kan du bruke det direkte fra kjøleskapet.⁠
3. Min paiform er 32 cm, men her kan du bruke det du har, bare følg med på steketid. Ha bær i formen. Strø over maisstivelse ⁠
4. Bland havregryn, kokosmasse, sukker, nøtter og salt i en blandebolle, og bruk deretter fingrene eller en gaffel til å mose inn smøret i deigen til du⁠
har en smuldredeig. Rør inn mandler om du ønsker.⁠
5. Fordel deigen over frukten, det er bare sjarmerende om det er en litt «ruglete» overside.⁠
6. Stek i ca. 25 minutter, avhengig av om du hadde frosne bær. Toppen skal bli gyllen.⁠
7. La hvile i minst 15 minutter før servering, kan fint lages dagen før og lunkes litt før servering eller bare spises kald.⁠

PS: Paien kan også lages med epler, fersken, bringebær, blåbær osv... Anbefalte mengder for alle disse finner du i En skikkelig digg kokebok 3, eller prøv deg frem:)
...

668 22

Mine to siste bruktkupp! Har du blitt flinkere til å handle brukt? 👍 Eller har du lyst til å bli det? 👍

Jeg bestemte meg i desember i fjor for at 2024 ble året hvor jeg skulle kjøpe #maksfemplagg og ikke hadde jeg ant at det skulle bli så gøy! Hver gang jeg er i en ny by så er det jo rene skattejakten, og jeg har funnet noen skikkelige favoritter som jeg har brukt masse allerede, pluss at jeg har blitt MYE flinkere til å style de klærne jeg har.

Mine tips i Oslo er @eftir_norge og @cirkulaer.love , og så vet jeg at det finnes andre også, men helt ærlig er det ikke SÅ ofte jeg har tid til å vandre rundt i Oslo, så har ikke fått oppdaget alle enda, tips gjerne om andre i Oslo eller andre steder i landet som man kan finne pene kvalitetsvarer som er *pre loved*.

Ps: du trenger ikke like de jeg valgte ut, og jeg trenger ikke beskjed om du ikke synes jeg var så fin i de;)

@framtidenivarehender @riiseanja
...

521 45

HYLLER dette! Fy søren for en smart måte å skape bevisstgjøring om matsvinnet i kantiner! Gleder meg til å se norske eksempler på dette! Lik posten om du også synes dette var lurt:)

Kult eller hva @spisoppmaten , @krisslovesfood , @mariethrane , @kminsaas , @reformaten og @riiseanja ?!

(Er du ikke like trygg i svensk, så betyr den første "Rakk ikke spise opp" den andre "likte det ikke" og den tredje "forsynte meg for mye")

Takk for tips: @oddhammar @generationwaste_matsvinn og Morgan Kroon (på LinkedIn)
...

2345 28

Noen ganger lurer jeg på om jeg burde hatt med meg en voksen.

#hjernen
...

306 27