Nettsiden oppdateres i juni, beklager om det er noe bugs:)

Gratulerer!

Du har meldt deg inn i den vegetariske entusiastklubben.

Vilkår for bruk

INNLEDNING Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelig på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.2. PARTENE Selger er Entusiast AS , Risengbakken 8, 3413 Lier, [email protected], 90814495 og betegnes i det følgende som selger/selgeren.Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.3. PRIS OG BETALING Den oppgitte prisen for varen og tjenester er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter, frakt og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.4. AVTALEINNGÅELSE OG LEVERING Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren.Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.8. ANGRERETT Varen er unntatt angrerettloven ved paragraf 17.3 “Digitalt innhold som ikke leveres på fysisk medium”.9. FORSINKELSE, MANGEL PÅ VAREN OG MANGLENDE LEVERING Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, eller varen er mangelfull og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.Ved krav om misligholdsbeføyelser bør meldingen av bevishensyn være skriftlig (for eksempel e-post).13. PERSONOPPLYSNINGER Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selger, i tråd med personopplysningsloven, kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at selgeren skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfelle14. KONFLIKTLØSNING Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: https://ec.europa.eu/odr.

Ok, skjønner det

Personvernerklæring

1. KONTAKTINFORMASJON TIL ENTUSIAST AS Entusiast AS er behandlingsansvarlig for håndtering av dine personopplysninger. Har du spørsmål om behandlingen eller ønsker å komme i kontakt med oss for å utøve dine rettigheter, finner du kontaktinformasjonen vår nedenfor:Entusiast ASRisengbakken 83413 Lier, NorgeOrganisasjonsnummer: 925986630Epost: [email protected]. SENTRALE BEGREPER Personopplysninger er informasjon som alene eller sammen med andre opplysninger kan brukes til å identifisere, lokalisere eller kontakte en person. Eksempler på personopplysninger er navn, telefonnummer og IP-adresse.Behandling av personopplysninger innebærer alle former for håndtering av personopplysninger som: innsamling, analyse, registrering og lagring.Behandlingsansvarlig er den som bestemmer formålet med behandlingen av personopplysninger og hvilke opplysninger som anmodes. Det er behandlingsansvarlig som er ansvarlig for at håndteringen av dine personopplysninger skjer ut i fra den gjeldende personopplysningsloven.3. ENTUSIAST AS ER BEHANDLINGSANSVARLIG Entusiast AS er behandlingsansvarlig for håndteringen av dine personopplysninger.4. HVA SLAGS INFORMASJON ER DET VI SAMLER INN? Når du registrerer deg via et skjema eller bestiller et digitalt hefter, kan du bli bedt om å gi fra deg informasjon. Avhengig av situasjonen kan vi muligens be om følgende personopplysninger:Navn Adresse E-postadresse Telefonnummer Hvilken virksomhet du jobber for Betalingsinformasjon: Betaling med Vipps blir gjort gjennom mobilnummer og verifisering av mobilbank ID.5. PARAGRAF 6F SOM ALTERNATIV TIL VALGT SAMTYKKE VIA NETTSIDE. SAMTYKKE KAN TREKKES. Vi tar utgangspunkt i legitimt samtykke utifra Paragraf 6f i personvernloven. Hvis du har inngått et kundeforhold med oss tidligere, eller du er en ny kunde vil dette være en legitim grunn til å sende deg informasjon. Dette sidestilles med et samtykke i henhold til markedsføringsloven slik loven har vært i Norge i mange år. Du kan når som helst trekke dette samtykket om at vi skal behandle dine personopplysninger. Trekker du tilbake samtykket, vil vi ta bort de opplysningene vi har om deg. Merk at sletting av informasjonen hos oss kan påvirke leveransen av informasjon innenfor rammen for kunderelasjonen, samt påvirke pågående dialoger6. INFORMASJON FRA ANDRE KILDER Når du samtykker til at vi behandler dine personopplysninger godkjenner du også at vi kan registrere andre opplysninger om deg som du har gitt oss ved en tidligere anledning. Basert på offentlig tilgjengelig informasjon kan vi også supplere dine registrerte opplysninger med bransje og ytterligere kontaktinformasjon. Hvis du er kunde hos oss kan vi også tilføye ytterligere kontaktinformasjon til dine opplysninger, som du har registrert hos oss via f.eks. telefon til kundeservice. Opplysninger som er nødvendige for de tjenester du skal bruke vil også bli lagret.7. FORMÅLET MED BEHANDLINGEN AV PERSONOPPLYSNINGENE Informasjonen som du gir fra deg brukes til følgende formål:Salg- og markedsføringsaktiviteter i form av direkte e-post eller telefonkontakt Kundebehandling og informasjon om våre produkter For å få statistikk og opplysninger om brukeratferd for å forbedre både hjemmesiden og selve brukeropplevelsen Slik at vi kan gi deg en mer personlig opplevelse og levere produkter og annet innhold som interesserer deg Vi ber om dine personopplysninger for å:Svare på forespørsler Sende ønsket materiale, eller på andre måter kunne oppfylle våre forpliktelser mot at du sender inn dine opplysninger Opprette og opprettholde en salgsdialog Sende informasjon som kan være av interesse for deg Legge deg til i e-post-liste for nyheter og annet innhold som du selv har valgt å motta 8. SAMTYKKE TIL E-POSTKORRESPONDANSE Når du samtykker til at vi behandler dine personopplysninger i overensstemmelse med de overnevnte formål, samtykker du til følgende:Vi behandler dine personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen Vi kan sende deg direkte markedsføring via e-post om våre produkter Vi kan kontakte deg via e-post eller telefon Abonnering på nyhetsbrev via epost du selv har valgt å motta. Du kan takke nei til ytterligere e-poster ved å følge linken som befinner seg nederst i våre e-poster, eller ved å kontakte oss direkte. 9. HVOR LENGE LAGRES OPPLYSNINGENE? Vi behandler personopplysningene bare så lenge det tar å oppfylle hensikten med deres innsamling, deretter sletter vi informasjonen.Har du en aktiv dialog med oss tar vi vare på opplysningene dine i 2 år fra den siste kontakten; deretter fjerner vi opplysningene vi har om deg. En aktiv dialog defineres som at du har registrert en brukerprofil, interaksjon via telefon/epost eller har kjøpt et produkt av oss i løpet av de siste 2 årene.Har du samtykket til behandling av dine personopplysninger i forbindelse med at du takket ja til regelmessig e-poster, fortsetter vi å behandle dine personopplysninger til du avslutter ditt abonnement. Deretter lagrer vi dine personopplysninger i 2 år før vi sletter informasjonen.10. HVEM KAN INFORMASJONEN DELES MED? Oppgitte opplysninger vil være tilgjengelige for et begrenset antall personer i virksomheten, som enten jobber i markedsavdelingen, kundesupport eller salg.11. INFORMASJONSDELING MED TREDJEPART Vi selger ikke dine personopplysninger til tredjepart. Hvis det er en pågående salg- eller kundedialog mellom deg, oss og noen av våre samarbeidspartnere, deler vi informasjon som:Navn E-postadresse Telefonnummer Hvilken virksomhet du jobber for Hvis vi har registrert dine opplysninger i forbindelse med en begivenhet som utføres sammen med en ekstern part, kan vi overføre samme kategorier av personopplysninger som angitt ovenfor, samt eventuelle svar på ytterligere skjema- eller utdypende spørsmål.12. HVOR OPPBEVARES OPPLYSNINGENE? Opplysningene oppbevares av Entusiast AS i kundesystemet vårt. Har vi dette: Vi har databehandler avtale med ???? som så igjen har avtale med sine underleverandører.13. DINE RETTIGHETER IFORHOLD TIL INNSYN , SLETTING OG EVENTUELT FLYTTING Du har rett til å få informasjon om hvilke opplysninger vi har om deg. Du kan også kreve at vi retter opp i feilaktige opplysninger eller sletter informasjonen din. .Ønsker du å trekke tilbake ditt samtykke eller kreve å få oversikt over opplysninger, rettelse eller sletting, kontakter du oss på e-postadressen vi har angitt under avsnittet for kontaktinformasjon. For å motta slik info må du sende en elektronisk kopi av forespørselen på et signert dokument. Ønsker du å flytte informasjon kan vi også hjelpe deg med det14. ANDRE FORMÅL Derson vi skal bruke personopplysningene til et annet formål enn det de ble samlet inn for inntrer informasjonsplikten på nytt og vi må da opplyse hva det nye formålet er og gi deler av informasjonen overnfor på nytt.15. INFORMASJONSKAPSLER Informasjonskapsler (cookies) er små tekstfiler som plasseres på din datamaskin når du laster ned en nettside.Lagring av opplysninger og behandling av disse opplysningene er ikke tillatt med mindre bruker både har blitt informert om og har gitt sitt samtykke til behandlingen. Brukeren skal få vite om og godkjenne hvilke opplysninger som behandles, hva formålet med behandlingen er og hvem som behandler opplysningene,Vi bruker kun informasjonskapsler for å gi deg en bedre brukeropplevelse på våre sider slik at du slipper å fylle inn felt på nytt hver gang du er på våre sider.16. E-POST OG TELEFON Vi benytter e-post og telefon som en del av det daglige arbeidet. Relevante opplysninger som fremkommer av telefonsamtaler og e-postutveksling som skjer som en del av kundebehandlingen registreres i kundesystemet.Våre medarbeidere benytter i tillegg e-post i alminnelig dialog med interne og eksterne kontakter. Den enkelte er ansvarlig for å slette meldinger som ikke lenger er aktuelle, og minst hvert år gjennomgå og slette unødvendig innhold i e-postkassen. Ved fratreden slettes e-postkontoene, men enkelte relevante e-poster vil normalt bli overført til kollegaer.Sensitive personopplysninger skal ikke sendes med e-post.Vi gjør deg oppmerksom på at vanlig e-post er ukryptert. Vi oppfordrer deg derfor ikke til å sende taushetsbelagte, sensitive eller andre fortrolige opplysninger via e-post.

Ok, skjønner det

Quinoavafler – næringsrike, glutenfrie og veganske

Quinoavafler, vår nye favoritt! Disse har jeg jobbet med ganske lenge, for å finne den perfekte konsistensen på røren slik at de blir akkurat så myke og saftige de skal være.

Disse kan du lage helt glutenfrie og veganske, så jippi! (Min sønn og mann har cøliaki, jeg mener ikke at alle bør spise glutenfritt. Men når det er sagt er både havregryn og quinoa veldig næringsrikt, så topp stemning!)

Siden disse er mye mer mektige enn vanlige vafler, så er det oftest at vi bare spiser en per person i vår familie, men restene kan varmes i mikro dagen etter eller fryses ned. Om mine barn får velge får de de i matpakken også, da toppet med nøttesmør og chiasyltetøy.

Quinoavafler – næringsrike, glutenfrie og veganske
Olav 2 år klarte ikke holde fingrene unna når jeg tok bildet:) #hjemmekarantene
Quinoavafler – næringsrike, glutenfrie og veganske – nærbilde
Oppskriften gir ca 10 plater
Quinoavafler – næringsrike, glutenfrie og veganske – ferdig anrettet
Luftige, myke vafler, akkurat slik de skal være.
Quinoavafler – næringsrike, glutenfrie og veganske – ingredienser
Her toppet med mandelsmør, banan, kiwi, blåbær og bringebær-chiasyltetøy.
Quinoavafler – næringsrike, glutenfrie og veganske – ovenfra

Quinoavafler - fra En skikkelig digg kokebok 2

Disse vaflene ble laget hver bidige dag under lockdown i 2019, og jeg døpte de nesten til Coronavafler. Det høres jo ikke så deilig ut, så heldigvis tok jeg til fornuften. Disse er glutenfrie, næringsrike, saftige og mettende. Bruk enten nøttesmør, bær, frukt og chiasyltetøy på, eller en saltere variant med hummus, avokado eller noe annet du liker.
5 from 16 votes
Print Rate
20 minutter
Total tid: 20 minutter
Oppskrift av: Hanne-Lene
Antall porsjoner: 10 plater
Legg i handlelisten

Ingredienser

  • 2,5 dl ukokt quinoa (tilsvarer ca 200 g ferdig mel) (kan skylles og deretter tørkes om du vil, men jeg gjør ikke det)
  • 5 dl havregryn (tilsvarer ca 210 g ferdig mel) glutenfrie ved behov
  • 7,5 dl plantemelk jeg bruker glutenfri havremelk 1,5 % fett, tilsvarer lettmelk i tykkelse
  • 1 ts bakepulver
  • 0.5 ts salt
  • 1 ts kanel
  • 0.5-1 dl lønnesirup kan sløyfes for sukkerfrie vafler, men kan ha behov for mer væske
  • 0.5-1 ts kardemomme (valgfritt)
  • plantebasert smør til smøring av vaffeljern

Tips til pålegg

  • Chiasyltetøy https://vegetarentusiast.no/chiasyltetoy
  • Mandelsmør https://vegetarentusiast.no/mandelsmor
  • Hummus https://vegetarentusiast.no/hummus

Fremgangsmåte

  • Ha quinoa og havregryn i en blender og kjør til mel. NB: Må bli mel, er du usikker på om maskinen din klarer det, ta bare litt først) Du kan også kjøpe ferdig havremel og quinoamel, da trenger du ikke en så kraftig blender.
  • Ha i resten av ingrediensene, og bland godt.
  • Smør vaffeljernet og stek vaflere til de er gyldne. Dette blir 10 plater i mitt jern.
    (Kan fryses) Dersom du opplever at de deler seg, har du åpnet lokket for tidlig. I mitt jern som er ganske nytt står de i 4,5 minutt (mange tror at tallene på vaffeljernet viser til varmeøkning, men oftest handler det faktisk om minutter. Så jeg setter min mellom 4-5/5 og tar de ut når den lyser grønt. Aldri delt en vaffel)
  • Topp med det du elsker, vi har alltid nøttesmør og bær/frukt, chiasyltetøy, eller en avokadovariant med hummus, chiliflak og lime.
Spre matgleden, legg igjen stjerner basert på hva du synes!Laget du oppskriften? Legg igjen stjerner så flere kan vite om den er anbefalt:)! Følg her for mer inspirasjon: Instagram @hannelenedahlgren
Favorittsalater - ny bok med kun de beste salatene! Bestill nå!!

Næringsinnhold er alltid veiledende og avhenger av mange faktorer som hvilke merkevarer du bruker, størrelse på produkter og lignende. Der det er tvil er det lagt inn det mest vanlige produktet og vekt for en råvare i snitt.

5 from 16 votes (2 ratings without comment)
Subscribe
Notify of

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Finn ut mer om hvordan kommentardataene dine behandles.

51 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Camilla
8 months ago

Trenger man ikke egg?

Torunn
1 year ago

Har du prøvd med egg i, for å få meir proteiner tenker eg på

Kristin
1 year ago

Coronanedstengningen var i 2020, ikke 2019

Line
2 years ago

5 stjerner
Jeg brukte denne oppskriften som “base”. Byttet ut havre med bokhvete siden havre er litt problematisk for min datters mage. Det fungerte fint, men den har jo en litt spesiell smak som ikke alle liker. Videre droppet jeg bakepulver, også på grunn av sarte mager, og det gikk veldig fint det også. Ble veldig mett av en vaffel!

Lisa
2 years ago

Hei! Har en jente med flere allergier og som reagerer på havre! Tror du det er mulig å bytte havremel med spelt eller rug?

Kristin
2 years ago

Hei, og godt nyttår! Lurer på hvor lenge vaffelrøren skal svelle? Finner ikke det i oppskriften. Mvh Kristin

Kristin
2 years ago

Hei, og godt nyttår! Lurer på hvor lenge vaffelrøren skal svelle? Finner ikke det i oppskriften. Mvh Kristin

3 years ago

5 stjerner
Elsker disse vaflene og har laget dem som oppskriften sier, men også med kefir og/eller egg. Knallgode!

Bitte Wang
3 years ago

5 stjerner
Så herlig 😊Endelig en god vaffel-oppskrift uten egg og melk. Disse vaflene ble skikkelig digg, og vi kommer til å lage denne oppskriften masse.
Med vennlig hilsen Bitte med to grandnevøer på 9 1/2 og 8 år.

Bitte Wang
3 years ago

5 stjerner
Så herlig 😊Endelig en god vaffel-oppskrift uten egg og melk. Disse vaflene ble skikkelig digg, og vi kommer til å lage denne oppskriften masse.
Med vennlig hilsen Bitte med to grandnevøer på 9 1/2 og 8 år.

Ingrid Nergård
3 years ago

Denne oppskriften ser spennende ut og skal prøves, må kjøpe inn quinoamel først.
Bare en liten ting til slutt, detalj – du skriver lockdown i 2019. Lockdown var i 2020 😊

Thea
4 years ago

Har forresten også prøvd med litt fiberhusk i og de ble veldig saftige og luftige.

Thea
4 years ago

5 stjerner
Jeg og samboeren elsker disse, bruker sukrin gold og mandelmelk uten sukker istedenfor lønnesirup og havremelk for å få færre kalorier og det funker kjempe bra! 🙂

Thea
4 years ago

5 stjerner
Jeg og samboeren elsker disse, bruker sukrin gold og mandelmelk uten sukker istedenfor lønnesirup og havremelk for å få færre kalorier og det funker kjempe bra! 🙂

4 years ago
Synnøve
4 years ago

Hei, mine ble litt tunge og harde- hva kan det komme av? Kan det hjelpe å ha egg i om en vil ha de litt mer fluffy?;)

Hanne
4 years ago

5 stjerner
Takk for godt tips. Tine vafler i stekeovnen med litt vann, fungerer perfekt:)
Vaflene på Rist med bakepapir og et stekebrett under med litt vann.

Hanne Jansen
4 years ago

5 stjerner
Helt utrolig gode, så disse blir det nok laget flere av:)
Men det stod nederst, att de kunne fryses?
Hva er best resultat når du tiner de igjen?

Mvh Hanne

Ingrid
5 years ago

5 stjerner
Wow!!! Disse ble helt fantastiske! Jeg brukte lønnesirup basert på sukrin – og det funket veldig fint 🙂 Tusen takk for god oppskrift!

Jeanette Tranberg
5 years ago

5 stjerner
Jeg brukte soya-med vaniljesmakmelk fra Rema 1000, og quinoa-mel – samt vaniljestevia i tillegg til lønnesirup. Ble gode på smak, men som flere over sier, vanskelige å steke – måtte plukke av topplokket flere ganger.

Tuva
5 years ago

Hvorfor skyller du ikke quinoa, er ikke det et must? Får man ikke lett vondt i magen om man ikke skyller? Jeg orker ikke skylle og tørke hvis jeg absolutt ikke må 🙂 Takk for svar, gleder meg til å teste vaflene! 🙂

Ina
5 years ago

5 stjerner
Fantastisk gode vafler

Vivi Chr. Bråten
5 years ago

5 stjerner
Nydelig rask lunsj og litt ekstra til ungenes matboks i morgen. Vinn vinn og helt topp 🙌

Mel
5 years ago

Jeg har nå laget disse vaflene to ganger og de blir helt perfekte hver gang. Bruker honning i røren istedenfor sirup. Kjøper ferdig quinoamel da min blender ikke er sterk nok. De smaker og metter godt 😊 Tusen takk for god oppskriften 😊.

Julie
5 years ago

Opplevde også at disse var vanskelige å steke dessverre! Lager ofte veganske pannekaker og vafler med havregryn, men første gang jeg har opplevd at det er så vanskelig å steke – men god smak var det nå likevel! 🙂

Jan
5 years ago

Smakte ikke så veldig godt, var vanskelige å steke og mangler noe som holder røra sammen

Ellen
5 years ago

Får ikke knust kinoaen, er ikke blenderen sterk nok da tro?!

Alice Stabell
5 years ago

5 stjerner
Har sett på denne oppskriften så mange ganger men alltid tenkt «så mye styr…» Men det var det absolutt ikke! Mel ble laget på null komma niks mens vi målte opp de andre ingrediensene.
Vaflene ble servert og fire barn og en (skeptisk) mann ga de terningkast 6! 🤩
Ny helgefrokost favoritt!!!

Lise
5 years ago

Kan jeg bruke honning istedenfor lønnesirup?

[…] bra! Jeg har hatt hang up på quinoa og havremiks en stund, som har resultert i de superpopulære quinoavaflene og ikke minst […]

Lisa
6 years ago

Ser så digg ut! Vet du om det funker like bra å bruke quinoamel fra butikk?

[…] om du har en god blender eller foodprosessor. Vi har rukket å ha pålegget på superskiva, på quinoavaffelen og til kveldssnacks med bær. Og vi laget det i […]

[…] Quinoavafler, mandelsmør, røkelars og middagsrester […]

Digget du denne? Sjekk disse godsakene...

(0)

Smuldrefest til frokost

(0)

Hanne-Lenes proteinshake

(1)

Fabelaktig fruktsalat fra 2 om gangen

(0)

Proteinrundstykker fra 2 om gangen-metoden

reklame 🫣Skjer dette bare meg? Skriv Narvesen under👇 så kan du være en av de tre som vinner 500 kr hos Wolt som du kan bruke på alt Narvesen selger der🥳Mine produkter hos @narvesen_norge er:
💥Crunchy Mangosalat
💥Crunchy Fetasalat
💥Edamamewrap
💥Crunchy fetawrapHvilke som er best er faktisk helt sykt vanskelig å si noe om, da salatene selger veldig likt, nesten eksakt like mye! Edamamewrappen leder hos noen få butikker, men crunchy fetawrap har spurtet frem og leder nå wrap-salget!Uansett: For en fantastisk digg måte å redde en glemt sommeravslutning på 🤭Trekker en vinner 16.juni, send denne til noen du vil dele gevinsten med så får du doble vinnersjanser, for som jeg alltid sier:Mat er best når vi spiser med andre🔥

...

36 24
Barn som spiser mye frukt og grønt har like mye (lite) sprøytemiddelrester som de som spiser lite. Det sier rapporten til FHI. (Ikke signifikant forskjell og under grenseverdier uansett)Likevel er dekningen i media: "FHI fant høye nivåer av sprøytemidler hos norske barn.Barn som spiser mest frukt og grønt, kan være mest utsatt."Jeg har en bachelorgrad i kommunikasjon og har jobbet med å kommunisere og analysere tall og forskning  i 16 år nå. De siste 7 årene med fokus på matformidling.Er det en ting jeg er veldig sikker på, så er det at slik feilformidling har stor negativ effekt.De som ikke er så inne i ernæring får mye av sin kunnskap fra media. Når slike ting ropes ut så får nettopp de menneskene det med seg.Analyser viser at når man bare nevner ordet "sprøytemidler" så blir folk urolige og kjøper mindre frukt og grønt. Man ser spesielt nedgang i lavtlønnede grupperinger av befolkningen. (Flere studier, bla denne: Tambo et al., Global Food Security 2024, ScienceDirect)Derfor blir jeg så frustrert når det ukentlig er nye eksempler på skremselspropaganda i norske medier hvor overskrift og ingress sier noe helt annet enn rapportene de dekker.Jeg mener at vi ikke kan leke slik med folk. Det er uredelig.Pressens Vær Varsom Plakat punkt 3.2 sier at "Mediene skal ikke svelge påstander rått, men utøve kildekritikk mot den som kommer med påstandene. Det betyr at journalisten må stille kritiske spørsmål og 👉👉👉undersøke påstandene så langt det er mulig."Kjære medie-Norge: her har dere endel å gå på. For oss som jobber for å spre helsenyheter som er reelle, så er det veldig kontraproduktivt når det ofte blir spredt det motsatte.Click bait-overskrifter som kan gi feil inntrykk av falta burde ikke være lovlig når man formidler helsekunnskap.Det mener i alle fall jeg. Hva tenker du?

...

2872 123
reklame: By popular demand, her er oppskriften på “Narvesen-salaten” så du kan lage den hjemme🥳Se under eller kommenter “oppskrift” om du vil ha den tilsendt. 🥭Del gjerne med noen du vet at elsker mango!Og du? Du *kan* lage den helt uten kniv på 20 minutter om du vil! ⏳💥Crunchy Mangosalat💥 er en av mine ferdigretter du kan kjøpe hos @narvesen_norge og den er det mange som vil prøve å lage hjemme! Derfor utviklet jeg en hjemmeversjon som du enkelt slenger sammen og som passer til både voksne og barn.👉Supertipset uten kutting:
Denne salaten kan du lage helt uten å bruke kniv. Kjøper du frossen, ferdigkuttet mango, ferdig råkost og ferdig hummus, er det nesten bare å blande sammen. Like godt og næringsrikt, på kortere tid. Men selvsagt (!) har du råvarer som kål og gulrot liggende, så kan du finkutte selv, det er jo alltid bittelitt bedre selvom ferdigkuttet funker kjempefint når det vendes sammen med de andre smakene.👋 håper du prøver denne Crunchy Mangosalaten som også fikk plass i boken min Favorittsalater, det er pokker meg ikke dårlig, for der var det bare de 16 beste som fikk være med.💥Ingredienser
2 dl fullkorn f.eks. quinoa, byggryn, bulgur, couscous eller fullkornsris.
1 grønnsaksbuljongterning
½–1 moden mango i små terninger, fersk eller frossen (ca. 200 g)
200 g edamamebønner,  uten skall
1 boks kokte linser (230 g)
250 g råkost / finsnittet kål rødkål, hvitkål, gulrot🥭Mangodressing
1 liten mango i biter fersk eller frossen (ca. 150 g)
3 ss olivenolje
2-3 ss sriracha
saften av 1 lime eller ca. ½ sitron
½ ts salt♥️ Topp med
2–3 dl hummus ca. 200–300 g, kjøpt eller hjemmelaget
en god neve sprø topping for eksempel sprø mais (kan kjøpes ferdig), brødkrutonger eller sprø kikerter
frisk koriander
chiliflakFremgangsmåte får du på dm, ikke plass her, kommenter *oppskrift* :)Ellers kan du jo bare stikke innom @narvesen_norge
og kjøpe en som er ferdig laget til deg! Hvis de ikke har den inne så be de bestille inn, alle kan nemlig ta den inn om de har kunder som spør🔥Tips gjerne en venn som klager over at kantina ikke er bra nok på salater, det er

...

327 282
51
0
Lager du denne? Vil gjerne høre hva du synes!x
()
x
0